Het chassis van Acadianes, Dyanes en AK400's zijn varianten op het chassis van de Citroen 2CV.
Het chassis is een soort ladder.
Het chassis, de groene pijl wijst naar de voorkant.
Op de plaats van de groene pijlen zit een ijzeren plaat. Die is hier weggehaald.
Onder de rode ovalen horen rechte balken te zitten. Op de volgende foto zie je meer.
Dit is de uitvergroting van een ovaal op de vorige foto. De balk onder de rode lijn hoort recht te zijn.
Aan de schaduwwerking zie je al dat er een soort vouw in zit. Dit chassis is dus geknikt en niet meer te gebruiken.
Hoe kom je er nu achter of een chassis geknikt is of niet? Want het is niet mogelijk even aan de bovenkant te kijken zonder de auto uit elkaar te schroeven.
Als er een knik in het chassis zit, dan zit er meestal ook een scheur in de zijkant van het chassis. Ongeveer op de plaats van het rode ovaal. Maar hier zie je dat er een plaatje staal overheen gelast zit. Dat is meestal al een aanduiding dat er een scheur zit.
Ook met deze stalen plaat is het chassis niet meer sterk genoeg.
Geen APK dus...
De plaats waar de gele pijl naar wijst is ook een zwakke plek. Dat is de plaats waar het chassis bij het optrekken, remmen en en over een drempel rijden steeds een stukje omhoog en omlaag beweegt.
En uiteindelijke leidt die heen-en-weer beweging ook tot scheuren in het chassis.
Wil je een 2CV, Dyane Acadiane of AK400 serieus reviseren, dan ontkomt je vaak niet aan een nieuw chassis. Reken daar zo'n €1.000 - €1.250 voor, en neem een gegalvaniseerde.
Let op: de chassis van de 2CV en Acadiane verschillen van elkaar.
Tycho is opgeleid aan de auto-HTS Arnhem en de Technische Universteit Eindhoven (Werktuigbouw). Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een klassieke Toyota LandCruiser 70 (1986) gereviseerd, en helpt hij met het onderhoud van een Volvo 66 (1977), een Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280SE (1984). In deze blog lees je over de de restauratie van zijn Citroën Acadiane uit 1983. Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
donderdag 17 mei 2012
Chassis, goed of niet?
Labels:
2cv,
acadiane,
ak400,
apk,
chassis,
dyane,
geit,
lelijke eend,
restauratie,
restaureren,
reviseren
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Zeer interessante uitleg en mooie verduidelijking aan de hand van foto's. Mijn AK van 1976 moet nog worden gedemonteerd maar in de voorste hoeken onderaan het chassis zitten al gaatjes. Dit voorspelt niet veel goeds dus.
BeantwoordenVerwijderen